Ida-Virumaa elanikud said südaööst uue kiirabiteenuse osutaja, kuigi kohtuvaidlused jätkuvad

err-logoIda-Virumaal on kuid kestnud vastasseis kahe kiirabiteenuse osutaja vahel, mis näitab küll lahenemise märke, kuigi kohtuvaidlused on käimas. Ida-Virumaa elanikud võivad terviseameti kinnitusel aga olla kindlad, et kiirabi jõuab vajalikul hetkel abivajajateni.

Sellest aastast on kiirabiteenus Eestis olnud üles ehitatud uutel alustel. Teeninduspiirkondi on vähem, kiirabibrigaade aga rohkem, teenuseosutajaid samuti.

Kiirabiteenuse osutaja leidmiseks korraldatud konkursil osutus senise teenuseosutaja Ida-Viru kiirabi Karell kiirabi. Kui mujal Eestis alustas kiirabiteenuse osutaja tööd juba varem, siis Ida-Virumaal alates tänasest, põhjuseks olid kohtuvaidlused ja uurimised.

Terviseameti peadirektori asetäitja Üllar Kaljumäe rääkis Vikerraadio saates "Uudis+", et Karell kiirabi osutus kiirabiteenuse konkursil võitjaks, kuna konkursitingimuste alusel oli Karell kiirabi kõige sobivam. Küsimuse on tekitanud asjaolu, kas konkursil vaadati vaid sobivust paberil või kontrolliti ka vajaliku inventari olemasolu?

Nimelt saatis Eesti kiirabi liit kümne päeva eest pöördumise, milles avaldas kahtlust, et Ida-Virumaal kiirabiteenuse osutamist alustaval Karell kiirabil võib esineda teenuse osutamisel probleeme, sest ettevõttel pole vajalikke kiirabibaase ega piisavalt töötajaid. Karell kiirabi kinnitas aga, et tänaseks ehk ajaks, mil teenust osutama hakatakse, on neil piisavalt töötajaid ning kiirabibaase. Sama kinnitas ka terviseamet.

Kiirabi liidu hinnangul aga rikkus terviseamet konkursi läbiviimisel Ida-Virumaal reegleid, mille riik ise on kehtestatud. Just sel põhjusel käib Ida-Viru kiirabi terviseametiga kohut.

Üllar Kaljumäe selgitas, et konkursi varases staadiumis esitasid konkursil osalejad oma taotlused paberil. Pärast konkursi võitmist teenuseosutaja hankima vajaliku tegevusloa ning kui see oli olemas, kontrolliti tema vastavus teenuse osutamiseks veel kord üle ning sõlmiti haldusleping.

Kaljumäe sõnul ongi avaliku konkursi mõte valida parimad teenuseosutajad. Kui varem oli Eestis 24 kiirabiteenuse osutajat, siis nüüd vaid 11. Valdavalt lõpetasid tegevuse väiksemad teenuseosutajad.

Varustus seisab kasutult

Konkursil kaotajaks jäänud Ida-Viru kiirabi varustus seisab nüüd kasutuseta, nagu ka paljude teiste ettevõtete oma. Terviseameti soovitusel pidid konkursi võitjad üle Eesti tegema omapoolse pakkumise konkursis kõrvale jäänud ettevõtetele selle vara ulatuses, mida võiks veel kiirabis kasutada.

Ida-Virumaal aga juhtus nii, et Karell kiirabi tegi küll Ida-Viru kiirabi inventarile pakkumise, kuid viimane keeldus sellest, kuna oli oma tegevust ümber korraldamas. Kaljumäe selgitas, et riiklikul asutusel nagu terviseamet ei olnud siinkohal võimalik sekkuda ega kahe eraettevõttest teenusepakkuja kokkulepet mõjutada.

Teine asjaolu, mida Ida-Viru kiirabi ette heitis, oli töötajate puudumine. Nende osas aga jõudsid ettevõtted siiski kokkuleppele ning nüüd töötavad 105 endist Ida-Viru kiirabi töötajat Karell kiirabis. Sisuliselt jätkavad tööd samad inimesed.

"See on äärmiselt oluline kokkulepe, mis saavutati," märkis Kaljumäe ning lisas, et on väga oluline, et kiirabitöötajad tunneksid oma teeninduspiirkonda.

Varasemate vaidluste käigus, mil töötajate ületulemine ei olnud veel kindel, hakkas Karell kiirabi riskide maandamiseks sõlmima kokkuleppeid meditsiinitöötajatega, kel küll oli vastav väljaõpe, kuid kes ei töötanud Ida-Viru kiirabis.

105 töötajat jätkab

Õnneks aga sekkus septembri alguses Transporditöötajate ametiühing ning korraldas 8. septembril kohtumise, kus Karell kiirabi ja Ida-Viru kiirabi jõudsid kokkuleppele, et kiirabitöötajatel võimaldatakse jätkata tööd uue teenusepakkuja juures ning vältida sealjuures olukorda, milles suur hulk töötajaid võinuksid kahe ettevõtte vaidluse tõttu jääda tööta.

"Selle kohtumise tulemusena sõlmisid Ida-Viru kiirabi ja Karell kiirabi kokkuleppe, et vastastikku ei takistata ega karistata vähimalgi määral töötajaid, kes oleksid valmis asuma tööle teise tööandja juures," selgitas Kaljumäe.

Kaljumäe kirjeldas, et Karell kiirabi on pidanud nii inventari kui personali tagamiseks nägema väga palju vaeva ning on seetõttu väga hästi ette valmistatud. Täna südaööst teenuse pakkumist alustanud Karell kiirabi oli valmisolekus juba 12 tundi varem ning Kaljumäe kinnitusel on teenusepakkuja väga heal tasemel.

"Need ettevalmistused on olnud sedavõrd põhjalikud, et lõppkokkuvõttes, ma arvan, on teenus veel kvaliteetsem," ütles Kaljumäe.

Toimetas
Marju Himma